17.8.24

Recomanem lectures, agost del 2024

 

He començat el mes d'agost amb un dels llibres del nord-americà Paul AUSTER, com a homenatge.

4321 el vaig mig llegir el 2018 i malgrat ara tinc més temps i estic molt relaxada, m'ha tornat a passar el mateix.

Deixaré a AUSTER en la meva memòria com un dels autors amb qui més he gaudit. Molts dels seus llibres que he llegit estan desats en aquest blog, però no els rellegiré.

En la boca del lobo és el primer títol triat pel Club de lectura del Grupo Bojador pel curs 2024-25 i, amb la seva autora, la gaditana Elvira LINDO tindrem el plaer de compartir la sessió.

Abans, de la LINDO només sabia que era l'autora de Manolito gafotas, que he llegit vàries vegades amb els meus alumnes, i que era la dona de Antonio MUÑOZ MOLINA, per la qual cosa sabia que va viure a New York mentre el seu marit va ser director de l'institut Cervantes d'aquesta urbs.

Després la vaig conèixer com a periodista, m'agrada llegir-la a El País i escoltar-la a La ventana de la SER, però mai li havia llegit ficció per a adults i m'ha sorprès molt favorablement.

En la boca del lobo es narra la història d'uns personatges que habiten un petit llogaret de la comarca del Rincón de Adamuz, prop de la Sierra de Albarracín i del naixement del riu Túria. 

Aquests personatges i els seus secrets són de diferents generacions i en la narració es barreja el passat i el futur, els que es queden i els que marxen a la ciutat, els reals i els no tan reals, creant realitats diferents i sempre amb la naturalesa de fons. Està narrat des del present i des del testimoni dels personatges més fantàstiques i, a estones, també inquietants. 

Quan fem la trobada, li voldré preguntar a l'autora si, com jo, admira la Cristina FERNÁNDEZ CUBAS. A mi em sembla que sí.


Del projecte Llegint el món d'en Pei SERRANO, he triat el que ell va recomanar del Líban. Es tracta de La hija de la costurera, una saga familiar de l'autora Joumana HADDADmarcada per la història de l'Orient Mitjà, ben d'actualitat a dia d'avui.

Mitjançant les històries punyents de les dones de quatre generacions d'una família libanesa, coneixem la història devastadora d'aquesta part del planeta. Des del genocidi armeni viscut per l'àvia Qayah, la reina de diamants, fins els nostres dies amb la besnéta Qamar, la reina de trèvols, nascuda a Síria

També surten la neta Qadar, la reina de cors, i la seva mare, la Qana, la reina d'espases, amb el conflicte àrab-israelià de rerefons i les guerres civils del Líban i Síria.

La veu narradora és focalitzada en cadascuna de les mirades femenines, però no va en ordre cronològic i dona el protagonisme al present de Qadar i la seva visió feminista. El llibre no només denúncia els conflictes polítics i religiosos, sinó també la situació de les dones marcada per aquests.

També del projecte Llegint el món d'en Pei SERRANO, he llegit A la vora de la mar del premi Nobel de Zanzíbar, l'escriptor tanzà Abdulrazak GURNAH

En Pei diu: "És una narració que en molts moments, capítols sencers,té la màgia dels contes orientals, amb personatges que naveguant amb el monsó porten tot d'aromes i textures de l'Orient fins a la costa de Zabzíbar. Explica una història familiar farcida d'amors i i odis, secrets i gits dramàtics i a través d'ella ens apropa a la història del país abans i després de la independència".

A mí m'ha interessat especialment la descripció dels efectes del colonialisme amb la seva superioritat moral i la història dels refugiats; aquesta llunyania entre cultures i continents.


I de Oman, he llegit el que en Pei SERRANO va triar: Cossos celestes de Jokha AL-HARTHI

El contingut del llibre m'ha agradat perquè t'assabentes de tradicions i canvis que s'han sofert en aquest país islàmic. Et toquen especialment els costums ancestrals vers les dones i t'alegra els canvis que, a poc a poc, es van produint.

L'estructura del llibre també m'agrada anant amunt i avall del present al passat i amb diferents narradors i punts de vista de diferents personatges. Sort de l'arbre genealògic del començament, perquè fins que no te'ls coneixes, t'emboliques molt. Malgrat l'autora ser una dona i tractar molt el tema feminista, el protagonista és l'Abdul·lah, que és un pobre home.

Es tracta de la primera novel·la àrab que ha rebut el Man Booker International Prize (2019) però jo no he apreciat el seu valor literari.

Núria Reichardt
Agost del 2024

21.7.24

Recomanem lectures, juliol del 2024

Em va agradar tant A casa teníem un himne, que no m'he pogut resistir llegir més de l'ampostina Maria CLIMENT.

Gina és la seva primera novel·la i es nota la seva immaduresa com a escriptora. Jo solc llegir els seus articles a Catorze 14, on es palpa la seva evolució.

Gina és una jova que aprèn a viure amb una malaltia crònica, la mateixa que pateix l'autora. Parla de la soledat i de l'amistat. També dels desitjos com a motor en la vida.

Està escrita amb el català dialectal de les Terres de l'Ebre.


Aquest és el llibre triat pel mes de juliol del Club de lectura L'esquirol entre llibres. S'anomena El vagón de las mujeres i és de l'índia Anita NAIR.

Gràcies a ell, t'assabentes de molts costums, creences i tradicions de la Índia, especialment dels hinduistes, i en concret de la situació de les dones.



I el conte inèdit Dama misèria de la barcelonina Inés McPHERSON. Es pot llegir a Paper de Vidreuna revista digital cultural dedicada especialment als contes.

Un conte bèstia i també poètic, llur final m'ha encantat: "I et convertirà en memòria física, en llibre".


Vaig buscar alguna cosa per llegir de l'argentina Mariana ENRÍQUEZ, de qui havia sentir parlar molt bé.

Vaig triar el recull de contes Las cosas que perdimos en el fuego i he quedat esgarrifada.

I és que, malgrat el seu talent narratiu, els seus contes no és que em semblin bèsties, sinó que els trobo terrorífics.


El Premi Llibreter d'aquest any es diu Xacona i és del granollerí Jordi MASÓ.

La professora de tallers d'escriptura, Care SANTOS, el recomana a tots els interessats en el procés de creació literària.






Núria Reichardt
Juliol del 2024

17.6.24

Recomanem lectures, juny del 2024

L'última lectura del Curs de Literatura nord-americana de la Llibreria Nollegiu ha estat Cuentos escogidos de la Joy WILLIAMS, de qui mai havia sentit parlar i m'ha semblat una autora molt i molt interessant.

El títol no reflexa la realitat ja que és una recopilació de tots els seus contes, a quin més especial.

Després de la lectura dels contes de la Carlota GURT, no m'he pogut resistir a llegir la seva novel·la Sola.

Admiro aquesta escriptora, el seu talent i la seva capacitat de crear metàfores.




L'últim títol del Club de lectura del Grupo Bojador se m'ha resistit. Ja em sap greu, però no m'ha interessat prou aquesta novel·la històrica anomenada La sangre del padre del finalista del Premi Planeta del 2023, el madrileny Alfonso GOIZUETA.



Gràcies al curs Cuento I amb la Ines McPHERSON he conegut la editorial Páginas de espuma i, amb ella, l'última guanyadora del Premi Ribera del Duero, l'argentina Megalí ETCHEBARNE i el seu deliciós llibre de contes La vida por delante.

El primer ha estat el meu preferit.




Al final he llegit la novel·la Tan poca vida, de la nord-americana Hanya YANAGIHARA. Havia llegit un fragment i no m'acabava de convèncer, però va ser tanta la insistència d'una amiga lectora, que he aprofitat unes vacances per acabar-me'l.

És la història de quatre nois que es coneixen a la universitat i es fan amics per la resta de les seves vides. El que més m'ha agradat ha estat el relat sobre l'amistat, en aquest cas masculina, en totes les seves facetes, i la manera com l'autora usa els narradors. No hi ha un únic narrador, sinó que va variant, a vegades en primera persona i d'altres focalitzat i, mica en mica, és Jude qui va agafant el protagonisme i tots els altres personatges -no només els seus amics- actuen en funció d'ell.

YANAGIHARA toca molts temes, alguns d'ells universals -l'amor, l'odi, la compasió, l'amistat, etc.- i d'altres de molta actualitat, com els abusos, les malalties mentals, la homosexualitat, etc. M'ha semblat prou interessant, però sobretot m'ha semblat innecessàriament llarguíssim.


Núria Reichardt

Juny del 2024

6.5.24

Recomanem lectures, maig del 2024

He llegit aquesta delícia de llibre de contes de la catalana Cristina FERNÁNDEZ CUBAS, a qui tindré el plaer de conèixer virtualment en el Club de lectura del Grupo Bojador d'aquest mes de maig.

El llibre s'anomena La habitación de Nona, que és el títol del primer conte. Per a mi, el millor i el més sorprenent, junt a l'últim, Días entre los Wasi-wano. Hablar con viejas es molt bèstia, també. La portada del llibre conté el quadre Interno con figura i, abans de saber que era el títol d'un dels contes, vaig buscar-lo perquè em va entusiasmar. És de 1868, d'un italià que no coneixia, CECIANI, representant italià del moviment Machiaioli.

De nou apareixen mons secrets, memòries enganyoses, falsos records, amics imaginaris, imaginació fantàstica que recrea la burda realitat, pors i flaqueses, episodis tempestuosos del passat, la barreja de somni i realitat, present i passat.

Una escriptora que m'agrada cada vegada més.

Vaig anar a la presentació, a la biblioteca Enric MIRALLES de Palafolls, de la novel·la que ha escrit l'amic i alcalde d'aquesta població durant tants anys, en Valentí AGUSTÍ.

Sabia que era un home de gran magnetisme i vida intensa i molt interessant i és aquesta la raó per la que paga la pena llegir el seu llibre, Los años ácidos, en referència al LSD, entre altres coses. 

Explica les seves aventures dels anys 1973 al 75, des que va "acabar" la carrera de medicina fins que va arribar a treballar a Palafolls. Amb elles sabem de la España del final del franquisme, el Londres dels primers okupas, l'Amsterdam del cannabis legalitzat, la moda de viatjar a l'Índia entre els hippies, la Barcelona més grisa i, sobretot, l'estat de la psiquiatria en el nostre país i la seva evolució, on l'autor té un paper fonamental.


El Club de lectura Los imprescindibles de la FCM va decidir no fer la sessió només sobre Caín, sinó de l'obra del premi Nobel portugués, en Jose SARAMAGO, en general.

És per això que he llegit Ensayo sobre la ceguera, una de les seves icones, publicada el 1995 i que, amb la pandèmia, va tornar a estar de rabiosa actualitat.

De bon començament el narrador t'interpel·la, sents com et qüestiona: "Què faries tu si..." Resulta molt desassossegador veure com avança la història. SARAMAGO mostra ser un molt bon coneixedor de la condició humana i la seva protagonista "la dona del doctor" la nota de llum en tanta foscor.

He llegit Biografia del foc de la barcelonina Carlota GURT, lectura comuna del tercer trimestre per a tots els alumnes de l'Escola d'Escriptura de l'Ateneu Barcelonès.

Aquesta va ser la raó perquè l'he llegit, però he de confesar que la GURT m'ha encisat, especialment per la seva capacitat de descriure els seus pensaments i les seves sensacions -que sovint són els teus- amb unes metàfores meravelloses. "La seva manera de sobre interpretar el món" com diu una de les protagonistes.

El conte que m'ha agradat més ha estat Encara queda oxigen que va de focs i deu ser el que ha donat nom a aquest llibre de contes.


He llegit un altre llibre de contes Tres maneras de decir adiós, amb qui he descobert l'argentina Clara OBLIGADO, una contista excepcional, recomanada per la també contista Inés McPHERSON.

Com apunta el títol, el llibre conté tres contes. El primer, El héroemeravellós. I els altres  dos el complementen. Són diferents moments d'una família. Les dones són les protagonistes i on una és la mare, després serà l'àvia, convertint el llibre en un tríptic de pèrdues: la pèrdua d'un amor, la pèrdua de la joventut i la pèrdua dels valors del món en què vivim.

Tres relats que es creuen parlant de pèrdues, oblit, canvis generacionals i també parla molt del procés creatiu. Sembla ser que en aquest llibre, més que mai, la ficció s'ha basat en la seva biografia.


Per el Club de lectura l'Esquirol entre llibres he llegit Dewey del nord-americà Bret WILLER.

És un best-seller sobre un gatet que se'l troben a la bústia de retorns de llibres de la biblioteca pública de Denver, a l'estat de Iowa, on treballa la Vicky MIRON que l'adoptarà, junt amb tota la comunitat.

El gat es convertirà en un ajut per a tot el món, tant a nivell emocional, com per a captar lectors arreu.


I també he llegit Tránsito de la canadenca Rachel CUSK, de qui no havia sentit a parlar, però me l'ha recomanada un molt bon lector.

El llibre que he llegit és el segon d'una trilogia anomenada A contraluz. Sembla ser que fa referència al personatge del primer volum que també es diu A contraluz: una escriptora que s'acaba de divorciar i té dos fills. Imagino que Tránsito fa referència a l'impàs que està vivint en aquesta nova situació en que es troba: torna a Londres on viu el pare dels seus fills, compra un pis que és una ruïna -més o menys com la seva vida en aquests moments- i per reformar-lo els nens s'han de quedar a casa el seu pare durant dues setmanes.

El més xulíssim d'aquesta novel·la és l'estructura que usa l'autora. Et va presentant les situacions i els personatges a mida que la narradora en primera persona parla, pensa i es mou: amb els veïns, amb el paleta, amb el moderador, amb el cosí, amb l'amiga, etc. i aquells que es va trobant en la seva nova quotidianitat.
Molt interessant la manera com els altres li expliquen coses de la seva vida i ella els qüestiona de manera molt intel·ligent. Sembla com si modelés els personatges quan el que fa és redescobrir-se ella mateixa i el lector ho sap a través del seu flux de consciència que reflexiona sobre què és allò que ens fa vulnerables o poderosos i per què a vegades ens deixem portar i d'altres agafem el mando de la nostra vida.


I també els contes El cautivo de l'argentí Jose Luís BORGES, Macario del mexicà Juan RULFO, Un drama del rus Anton CHÉJOV, La cena de la ucraniana Clarice LISPECTOR, Casa tomada de l'argentí Julio CORTÁZAR, La prisionera del madrileny Juan Eduardo ZÚÑIGA, En el café Riad Sultan, Jane Bowles, una leyenda moderna de la barcelonina Carmen LAFORET, Inmanejable de la nordamericana Lucía BERLÍN i La cronología viviente del rus Anton CHÉJOV.
 











27.4.24

Recomanem lectures, abril del 2024

Com he gaudit de La mancha humana del nordamericà Philip ROTH. Feia anys des de l'última novel·la que li vaig llegir.

A més, vaig poder gaudir del col·loqui a la Llibreria Nollegiu del Clot i va ser molt interessant, tant la veu de la professora Bea GARCÍA GUIRADO com la de la resta de companys.

La mancha humana és el tercer llibre de La trilogia americana, on ROTH segueix amb les seves obsessions -el sexe, els jueus, Amèrica, les dones- i mitjançant els diàlegs dels seus molt ben treballats personatges, posa de manifest, de manera esplèndida, la seva memòria ficcionada.


Una novel·la nord americana llarga que m'ha deixat un molt bon sabor de boca. És de la neoyorquesa Gabrielle ZEVIN i he de confesar que no m'esperava tant de Demà, i demà, i demà.

El títol és una cita del Machbet de SHAKESPEARE i es tracta d'una història sobre joves creadors de videojocs en els anys 90 i m'ha animat respecte els valors de la joventut en els USA d'avui en dia (per no dir, en el món, en general)

M'ha recordat que els canvis generacionals estan sempre en moviment, i no només quan nosaltres érem joves. És una obvietat, ho sé. Però a vegades cal recordar-m'ho.



En canvi, m'ha posat molt nerviosa la lectura de American Phyco del també nord-americà Bret Easton ELLIS.

Em sap greu que siguin gent de la meva generació els seus horribles personatges. Són yuppies de Wall Street caracteritzats per la seva adicció a les drogues, el culte al cos i el consumisme desaforat del capitalisme més lliberal. 

A més de molts tocs paranoics, violents, masclistes i gens tolerants, mostrats a través de les seves contínues imatges a Els miserables, els rodamons, les prostitutes, els jueus, etc.

Tots els assassinats que apareixen no sé si són reals o estan en la ment malaltissa del protagonista que, a més, narra en primera persona, però igualment és d'una violència extrema.

El llegim pel Curs de literatura nordamericana com a representant de la novel·la dels 80.


He llegit alguna de les narracions del llibre Sexe fora de norma. Literatura eròtica feminista, que
recull tretze relats de el Premi de literatura Fora de norma, que aquest any marcava que havien de ser sobre Sexe i humor.

La meva curiositat venia del fet que jo m'hi vaig presentar i volia veure el nivell dels guanyadors, però no m'han agradat gaire.






No he estat a temps de llegir La soga de cristal de l'alicantina Èlia BARCELÓ, proposat pel Club de lectura Grupo Bojador.
 
Em sap greu, però he estat liada amb el Sant Jordi i la presentació de la societat @La guarda del llibre
 
I també amb la presentació del llibre Llegir el passat per escriure el futur, on s'inclouen els relats guanyadors dels indrets on es va celebrar la Vila del llibre l'any 2023.

Jo em vaig presentar al concurs de Viles del llibre per Malgrat de mar, i es troba en aquest recull.

He rellegit aquests dos llibres, el primer, magnífic, El camí de les aigües pel Club de lectura L'esquirol entre llibres. I el segon, Silenci a taulal'he triat per el curs de Cuento I, com a model a seguir en l'estructura i el to d'un llibre de contes.






 

 

I els contes Los que se alejan de Omelas de Ursula K. LE GUIN, La última pregunta i Asnos estúpidos de Isaac ASIMOV, El amor es ciego de Boris VIAN, El hombrecito del azulejo de Manuel MÚJICA, La salamandra de Mercè RODOREDA i Un pequeño paraíso de Julio CORTÁZAR.


24.3.24

Recomanem lectures, març del 2024

El llibre de relats Denuncia inmediata del nord-americà Jefrey EUGENIDES el vaig començar fa molt de temps i no em va interessar. Acabava de descobrir l'EUGENIDES novel·lista i em sabia a poc

Ara, amb la meva fal·lera contista l'he acabat i m'ha interessat. En cadascun d'ell, el protagonista o la protagonista es troba en una situació límit i pren decisions dràstiques, sovint contradictòries.

Els deu relats toquen temes d'actualitat. Denuncia inmediata és el nom d'un dels relats, i fa referència a una llei antiga i encara vigent, que si no denunciaves inmediatament un abús es podia posar en contra teu.
L'última novel·la del britànic Ian McEWAN s'anomena Lecciones, i narra la vida del protagonista des de la seva infantesa fins que és un septuagenari, i inclús apareixen fets anterior relatius a la seva família.

Així, a més dels fets vitals de Roland i dels seus pensaments i sentiments respecte de les persones amb qui es relaciona al llarg de la seva vida, tenim també la història del món, especialment d'Europa, el nord d'Àfrica i nord Amèrica des de les guerres mundials on van lluitar el seus avantpassats fins als nostres dies, que són els temps del seu fill i fillastres i els seus néts. I coincidint amb la joventut dels protagonistes, sobresurt la caiguda del mur de Berlín i de la Unió Soviètica.

Molt interessant la visió dels fets, tant dels històrics com dels personals, des de la visió del Roland vell. El llibre ens parla de moltes coses, ens qüestiona com es qüestiona el protagonista, i destaca el tema de la influència del que vius de petit i del que heretes de les vivències i mancances de la teva família. Un altre tema és l'abandonament de la dona per tal de poder dedicar-se en exclusiva a escriure i la criança del fill sol amb el pare.

Per el Club de lectura Grupo Bojador he llegit El corazón imprudente de la valenciana Carmen AMORAGA.

Interessant el seu punt de vista sobre les oportunitats de l'amor en la maduresa.


I per el Curs de Literatura nord-americana de la llibreria Nollegiu, ha estat el torn de El año del pensamiento mágico de la periodista i escriptora Joan DIDION.

Aquest llibre ha estat triat com a representant -no sé jo- de l'esplendor de les cròniques periodístiques-literàries als Estats Units d'Amèrica.

És una crònica amb perfil auto-biogràfic sobre el dol, que reflecteix molt bé els estats d'ànim i altres emocions en els diferents estats de dol que tots hem viscut alguna vegada.


M'ha agradat molt i molt el llibre de relats de l'escriptora d'Arenys de mar, la Cristina FERNÁNDEZ CUBAS, a qui ja  havia descobert fa uns anys com a novel·lista.

En aquest llibre, al contrari de en la major part de la seva obra, la narradora és la pròpia escriptora, en primera persona. Tria aquest5 narrador en voler explicar el que diu el títol Cosas que ya no existen, coses que han desaparegut en el món d'avui dia, però que ella va viure en la seva infantesa i en la seva joventut.

Un llibre que m'ha interessat especialment de cara al meu projecte, pel toc màgic que ella afegeix a la seva realitat.

I Crónicas marcianas ha estat la lectura del segon trimestre del curs Cuento I de l'Escola d'Escriptura de l'Ateneu barcelonès.

He llegit al nord-americà Ray BRADBURY amb molt de respecte, especialment quan tens en compte que aquest recull de relats de ciència ficció -que per a mi més aviat és una novel·la- va ser publicada el 1950.

Fascinant com fa una crítica de la Nord-amèrica del seu temps, tot inventant un univers nou, la repoblació de Marte per part dels terrícoles.



M'ha interessat el llibre La cámara verde de la canadenca Martine DESJARDINS perquè és la casa la protagonista de la història.

Sobretot la introducció i la conclusió, ja que la història en si és tipus gòtica i no m'ha agradat gaire.

I els contes Organismes de Ines MCPHERSONLa distancia de la luna de Italo CALVINO i Una historia de paciencia, Ante la ley i Un artista del hambre de Frans KAFKA.

28.1.24

Recomanem lectures, febrer del 2024



He començat el mes llegint al premi nobel portuguès, José SARAMAGO, per primera vegada. Tinc pendent
 Ensayo sobre la ceguera, però he començat per Caín, el seu últim llibre, ja que ha estat triat per la FCM en el Club de lectura Los imprescindibles.

M'ha sorprès molt. No tenia idea què anava a llegir. He llegit que és el segon dels seus llibres que aborda la Bíblia des de la seva perspectiva antiteísta, però usant un raonament contemporani. No sé exactament què vol dir això, però he gaudit de la seva ironia intel·ligent.


També he llegit de manera intermitent els relats de Històries imprevistes del gal·lès Roald DAHL, a qui només coneixia la seva vessant infantil i juvenil i que ara he descobert com a finíssim contista, pel seu sentit de l'humor. M'ha recordat una mica al nostre Pere CALDERS.

Són setze relats àcids i macabres plens d'humor negre, sorpreses esgarrifoses i girs inesperats. M'ha encantat William i Mary, colpidor.



D'una sola tacada vaig llegir el també llibre de relats anomenat Resseguir de la malgratenca
Assumpta MERCADER, a qui ja havia llegit La dona que somiava mariatxis.

Aquesta vegada els relats s'han inspirat en l'obra que té exposada a la seva galeria l'artista Joan FARRÉ, també de Malgrat de Mar i cada conte va acompanyat d'un o més d'un quadre o escultura.

L'Assumpta no abandona el sentit de l'humor, el porta gravat al seu ADN, però aquesta vegada els seus contes són més emotius, més intensos. Hi ha de més llargs que d'altres, alguns de molt curts i inclús hi ha haikus, però tots ells apunten en una direcció i creen un efecte contundent en el lector.

A mi m'ha encantat la sensibilitat de Endreçar calaixos, el dràstic Ell, la ximpleria de No sé si sabré viure sense tu la senzillesa de Eines de llum. M'encantaria tenir a casa un dels llums de la col·lecció En desús.

De cara al meu projecte, la Ines MacPHERSON em va recomanar llegir La casa de Mango Street de la nordamericana Sandra CISNEROS.

El punt de connexió entre tots els relats d'aquest llibre és el carrer on l'autora i la seva família van viure durant un temps. No era una llar definitiva, però va ser el lloc on la nena va començar a escriure i a buscar un espai propi.

La introducció ja em sembla una meravella i s'anomena Una casa pròpia, com l'últim relat. Tots els capítols que conformen el que anomenen novel·la (encara que per a mi no ho és) tenen una marcada i deliciosa influència de la seva herència mexicana.

Els meus preferits Les tres germanes i Una casa pròpia.
 

No he estat capaç d'acabar-me el llibre triat pel mes de febrer pel curs de Literatura nordamericana del Nollegiiu del Clot. Es tracta de Mumbo Jumbo de Ishmael REED.

Segons Beatriz GARCIA GUIRADO Mumbo Jumbo era la torxa de la literatura postmoderna afroamericana fent una cosa tan radical i necessària com reinventar la història i el llenguatge (i a més, amb gràcia) transportant-nos al Renaixement d'Harlem dels anys 20 i 30, l'època daurada de la cultura afroamericana. Com podem llegir Mumbo Jumbo sense lligar-la amb la literatura nascuda a partir del Black Live Matters?
M'ha sorprés gratament l'última novel·la de l'irlandès John BOYNE, i això que en llegir que era la secuela de El niño del pijama de rayas no m'esperava res de bo.

Todas las piezas rotas és el llibre triat pel Club de lectura L'esquirol entre llibres i l'autor va una recreació del personatge de la germana de "el niño", de com s'ho va montar a la vida després de la terrible mort del seu germà en els forns on exterminaven als jueus en el camp d'extermini i després de l'ajusticiament del seu pare a mans del Tribunal dels Judicis de Nuremberg.

La història manté la tensió fins al final.

I pel Club de lectura del Grupo Bojador he llegit A mí no me iba a pasar de l'escriptora i periodista catalana Laura FREIXAS.

El subtítol és Una autobiografía con perspectiva de género.


He intentat llegir Betty de la nordamericana Tiffany McDANIEL, però he tingut problemes amb el kindle i tan sols he pogut llegir-me el deu per cent, què m'ha encantat. Intentaré acabar-me'l més endavant.









I per últim he llegit Mirall trencat de la catalana Mercè RODOREDA, que no el vaig triar com
a lectura en la meva joventut, a favor de Aloma i de La plaça del diamant, i que ara, m'ha semblat fascinant i un llibre que ha envellit molt bé.

A més de semblar-me una novel·la sobre el pas del temps sense res a envejar a PROUST, la casa com a protagonista i els elements vegetals com simbologies dels caràcters dels diferents personatges, m'ha interessat molt especialment.


A més, he llegit els contes El ahogado de Gabriel GARCÍA MÁRQUEZ, Yo, cocodrilo de Jacinta ESCUDOS, Continuidad de los parques de Julio CORTÁZAR, Un hombre sin suerte de Samanta SCHWEBLING, Deseos de Grace PALEY Historia de una hora de Kate CHOPIN


Núria Reichardt
Febrer del 2024










Recomanem lectures, gener del 2024

El llibre amb que he començat el 2024 ha estat Els fils del mar, un llibre de relats fantàstics de la barcelonina Inés MACPHERSON.

Fantàstics perquè tots els relats transcorren en un llogaret imaginari, que per la seva descripció podem situar al Cap de Creus, on les noies tenen prohibit acostar-se al mar. L'autora narra, sense pèls a la llengua, les històries que expliquen al poble sobre el que els passa a aquelles que han cedit a la temptació del mar. És una història punyent que posa de manifest la crueltat  de la major part dels habitants d'aquest poble i la lluita de les noies per la seva llibertat.

Els fils del mar té una bellesa metafòrica bestial. Han estat les horripilants imatges el que més m'ha agradat.


La primera novel·la ha estat Los astronautas de la també barcelonina Laura FERRERO.

Una novel·la sobre la vida d'una noia de pares separats que han tornat a refer les seves vides. Forma part d'una família desestructurada, com tantes que hi ha avui en dia, on la filla aporta el seu punt de vista -molt sistèmic- sobre la solitud en que ha viscut la seva situació durant tota la vida.



El seu llibre de relats Piscinas vacías em va agradar molt més.



He gaudit molt amb la lectura del llibre de relats Catedral del nord-americà Raymond CARVER.
"En cada relato de Catedral se revela la presencia latente o la intrusión de terrores extraordinarios en una existencia ordinaria. Hay tensión, sensación de que algo es inminente. Sus personajes son gente de lo más común que acceden, muy a pesar suyo, a una suerte de dimensión heróica, tercos testimonios de una realidad impacable"
"CARVER utliza el efecto expresivo. La expresión se mueve en el ámbito de la emoción que acompaña a la impresión sobre l realidad que tiene el escritor, trabaja con las palabras transmitiéndosela a otro. La realidad se cuenta con acontecimientos; es decir,hechos con significado que sobresalen en la cadena de acciones".
Conservación és un dels que més m'ha agradat, la manera com narra que ni tan sols en una situació límit el marit ´s capaç de sortir de casa.


Cançó de la plana del nord-americà Kent HARUT ha estat el llibre amb que hem encetat el Club de lectura,  L'Esquirol entre llibres de l'any 2024.
El ritme lent i senzill de la novel·la marca els esdeveniments de la història, a partir dels quals coneixem la personalitat dels personatges. El poble de Colorado on transcorren els fets, Holt, té categoria de personatge protagonista i en el seu paisatge s'entrellacen les vides dels altres personatges. 
Curiós que els personatges que no cuallen, marxen a la ciutat, Denver.



I en el Club de lectura del Grupo Bojador vam tenir un contratemps amb l'autora de Los astronautas i vam haver de canviar de títol. Hem llegit Inmorality Act de la barcelonina Ana MOYA

El nom de la novel·la ve d'una de les lleis de segregació imposades a Sudàfrica el 1927. Concretament aquella que prohibeix les relaciones sexuals entre blancs i persones d'altres races.

L'autora estructura el relat des de la perspectiva de tres amics que es coneixen a la missió d'un sacerdot cristià, l'única manera que es poguessin relacionar un sudafricà  blanc, un  sudafricà negre i una anglesa que va a viure a Sudàfrica amb la seva família. Quasi bé tres fantasmes, com l'anècdota per la qual es coneixen, i amb un final no molt previsible, encara que ben natural.

I també he llegit L'any que vaig estimar Ava Gardner, premi Prudenci Bertrana del 2023, del sabadellenc Jordi SOLÉ a qui coneixeré en una presentació virtual de la mà de la Care SANTOS.

És una novel·la situada a Tossa i altres indrets de Girona on la companyia de Hollywood va filmar Pandora y el holandés errante l'any 1951.

Una història de memòries i records de joventut, com un viatge d'iniciació de la mà de la bellíssima i no tan sols bellíssima,  Ava Gardner.



A més d'acabar els contes de Velocidad de los jardines de TIZÓN i de llegir els relats de Els fils del mar de McPHERSON, he llegit els contes següents:
Las ostras deL RUS Anton CHÉJOV
El corazón delator del nordamericà Edgar Allan POE
El gato bajo la lluvia del nordamericà Ernest HEMINGWAY,
El cambiazo de l'italià Mario BENEDETTI,
Catedral Visor del nordamericà  Raymond CARVER i 
La pradera del nordamericà Ray BRADBURY.