En la boca del lobo és el primer títol triat pel Club de lectura del Grupo Bojador pel curs 2024-25 i, amb la seva autora, la gaditana Elvira LINDO tindrem el plaer de compartir la sessió.
Blog de Núria Reichardt de la biblioteca de l'INS s'Agulla de Blanes
Gina és la seva primera novel·la i es nota la seva immaduresa com a escriptora. Jo solc llegir els seus articles a Catorze 14, on es palpa la seva evolució.
Gina és una jova que aprèn a viure amb una malaltia crònica, la mateixa que pateix l'autora. Parla de la soledat i de l'amistat. També dels desitjos com a motor en la vida.
Està escrita amb el català dialectal de les Terres de l'Ebre.
Gràcies a ell, t'assabentes de molts costums, creences i tradicions de la Índia, especialment dels hinduistes, i en concret de la situació de les dones.
L'última lectura del Curs de Literatura nord-americana de la Llibreria Nollegiu ha estat Cuentos escogidos de la Joy WILLIAMS, de qui mai havia sentit parlar i m'ha semblat una autora molt i molt interessant.
El títol no reflexa la realitat ja que és una recopilació de tots els seus contes, a quin més especial.
Admiro aquesta escriptora, el seu talent i la seva capacitat de crear metàfores.
El primer ha estat el meu preferit.
És la història de quatre nois que es coneixen a la universitat i es fan amics per la resta de les seves vides. El que més m'ha agradat ha estat el relat sobre l'amistat, en aquest cas masculina, en totes les seves facetes, i la manera com l'autora usa els narradors. No hi ha un únic narrador, sinó que va variant, a vegades en primera persona i d'altres focalitzat i, mica en mica, és Jude qui va agafant el protagonisme i tots els altres personatges -no només els seus amics- actuen en funció d'ell.
YANAGIHARA toca molts temes, alguns d'ells universals -l'amor, l'odi, la compasió, l'amistat, etc.- i d'altres de molta actualitat, com els abusos, les malalties mentals, la homosexualitat, etc. M'ha semblat prou interessant, però sobretot m'ha semblat innecessàriament llarguíssim.
Núria Reichardt
Juny del 2024
Sabia que era un home de gran magnetisme i vida intensa i molt interessant i és aquesta la raó per la que paga la pena llegir el seu llibre, Los años ácidos, en referència al LSD, entre altres coses.
Explica les seves aventures dels anys 1973 al 75, des que va "acabar" la carrera de medicina fins que va arribar a treballar a Palafolls. Amb elles sabem de la España del final del franquisme, el Londres dels primers okupas, l'Amsterdam del cannabis legalitzat, la moda de viatjar a l'Índia entre els hippies, la Barcelona més grisa i, sobretot, l'estat de la psiquiatria en el nostre país i la seva evolució, on l'autor té un paper fonamental.
És per això que he llegit Ensayo sobre la ceguera, una de les seves icones, publicada el 1995 i que, amb la pandèmia, va tornar a estar de rabiosa actualitat.
De bon començament el narrador t'interpel·la, sents com et qüestiona: "Què faries tu si..." Resulta molt desassossegador veure com avança la història. SARAMAGO mostra ser un molt bon coneixedor de la condició humana i la seva protagonista "la dona del doctor" la nota de llum en tanta foscor.
Aquesta va ser la raó perquè l'he llegit, però he de confesar que la GURT m'ha encisat, especialment per la seva capacitat de descriure els seus pensaments i les seves sensacions -que sovint són els teus- amb unes metàfores meravelloses. "La seva manera de sobre interpretar el món" com diu una de les protagonistes.
El conte que m'ha agradat més ha estat Encara queda oxigen que va de focs i deu ser el que ha donat nom a aquest llibre de contes.
Com apunta el títol, el llibre conté tres contes. El primer, El héroe, meravellós. I els altres dos el complementen. Són diferents moments d'una família. Les dones són les protagonistes i on una és la mare, després serà l'àvia, convertint el llibre en un tríptic de pèrdues: la pèrdua d'un amor, la pèrdua de la joventut i la pèrdua dels valors del món en què vivim.
Tres relats que es creuen parlant de pèrdues, oblit, canvis generacionals i també parla molt del procés creatiu. Sembla ser que en aquest llibre, més que mai, la ficció s'ha basat en la seva biografia.
És un best-seller sobre un gatet que se'l troben a la bústia de retorns de llibres de la biblioteca pública de Denver, a l'estat de Iowa, on treballa la Vicky MIRON que l'adoptarà, junt amb tota la comunitat.
El gat es convertirà en un ajut per a tot el món, tant a nivell emocional, com per a captar lectors arreu.
A més, vaig poder gaudir del col·loqui a la Llibreria Nollegiu del Clot i va ser molt interessant, tant la veu de la professora Bea GARCÍA GUIRADO com la de la resta de companys.
La mancha humana és el tercer llibre de La trilogia americana, on ROTH segueix amb les seves obsessions -el sexe, els jueus, Amèrica, les dones- i mitjançant els diàlegs dels seus molt ben treballats personatges, posa de manifest, de manera esplèndida, la seva memòria ficcionada.
Em sap greu que siguin gent de la meva generació els seus horribles personatges. Són yuppies de Wall Street caracteritzats per la seva adicció a les drogues, el culte al cos i el consumisme desaforat del capitalisme més lliberal.
A més de molts tocs paranoics, violents, masclistes i gens tolerants, mostrats a través de les seves contínues imatges a Els miserables, els rodamons, les prostitutes, els jueus, etc.
Tots els assassinats que apareixen no sé si són reals o estan en la ment malaltissa del protagonista que, a més, narra en primera persona, però igualment és d'una violència extrema.
El llegim pel Curs de literatura nordamericana com a representant de la novel·la dels 80.
He rellegit aquests dos llibres, el primer, magnífic, El camí de les aigües pel Club de lectura L'esquirol entre llibres. I el segon, Silenci a taula, l'he triat per el curs de Cuento I, com a model a seguir en l'estructura i el to d'un llibre de contes.
I els contes Los que se alejan de Omelas de Ursula K. LE GUIN, La última pregunta i Asnos estúpidos de Isaac ASIMOV, El amor es ciego de Boris VIAN, El hombrecito del azulejo de Manuel MÚJICA, La salamandra de Mercè RODOREDA i Un pequeño paraíso de Julio CORTÁZAR.
I per el Curs de Literatura nord-americana de la llibreria Nollegiu, ha estat el torn de El año del pensamiento mágico de la periodista i escriptora Joan DIDION.
És una crònica amb perfil auto-biogràfic sobre el dol, que reflecteix molt bé els estats d'ànim i altres emocions en els diferents estats de dol que tots hem viscut alguna vegada.
M'ha agradat molt i molt el llibre de relats de l'escriptora d'Arenys de mar, la Cristina FERNÁNDEZ CUBAS, a qui ja havia descobert fa uns anys com a novel·lista.
Un llibre que m'ha interessat especialment de cara al meu projecte, pel toc màgic que ella afegeix a la seva realitat.
I pel Club de lectura del Grupo Bojador he llegit A mí no me iba a pasar de l'escriptora i periodista catalana Laura FREIXAS.
El subtítol és Una autobiografía con perspectiva de género.
Fantàstics perquè tots els relats transcorren en un llogaret imaginari, que per la seva descripció podem situar al Cap de Creus, on les noies tenen prohibit acostar-se al mar. L'autora narra, sense pèls a la llengua, les històries que expliquen al poble sobre el que els passa a aquelles que han cedit a la temptació del mar. És una història punyent que posa de manifest la crueltat de la major part dels habitants d'aquest poble i la lluita de les noies per la seva llibertat.
Els fils del mar té una bellesa metafòrica bestial. Han estat les horripilants imatges el que més m'ha agradat.
I en el Club de lectura del Grupo Bojador vam tenir un contratemps amb l'autora de Los astronautas i vam haver de canviar de títol. Hem llegit Inmorality Act de la barcelonina Ana MOYA.
El nom de la novel·la ve d'una de les lleis de segregació imposades a Sudàfrica el 1927. Concretament aquella que prohibeix les relaciones sexuals entre blancs i persones d'altres races.